Wat is CRM?
Enkele definities:
- Customer Relationship Management is een visie die mensen, bedrijven en projecten centraal stelt. Door het juist uitvoeren van deze visie binnen een organisatie ontstaat een strategie die ingrijpt op diverse processen, workflow en investeringen.
- CRM is een allesomvattende aanpak die mensen, processen en technologie integreert om de acquisitie van nieuwe relaties en het behoud van bestaande relaties te optimaliseren.
- CRM biedt op ieder gewenst moment inzicht in de resultaten, kosten en opbrengsten van commerciƫle processen.
Wat is een CRM systeem?
Een CRM systeem omvat automatisering, die de mogelijkheid biedt informatie vast te leggen over instellingen (bedrijven), contactpersonen en projecten en deze onderling te koppelen om ze vervolgens eenvoudig te kunnen benaderen. Daarnaast is de ingevoerde informatie in deze CRM database eenvoudig te analyseren voor managementdoeleinden. Een CRM applicatie wordt ingezet in de 'front-office' van een organisatie. Het kan van belang zijn om ze te koppelen aan de 'back-office', waar ook waardevolle klantinformatie beschikbaar is in bijvoorbeeld de financiƫle administratie en het productiesysteem. De keuze van het juiste CRM software vereist inzicht in processen en behoefte van de gebruiker. Belangrijk is dat er veel aandacht wordt besteed aan het toepassen van de CRM strategie, de implementatie en vooral de blijvende toetsing van de strategische doelen. Dit is namelijk afhankelijk van vele partijen en disciplines binnen een organisatie. Zij zijn met elkaar verantwoordelijk voor het totale succes.